نگاهی به شاعرانگی سراینده بساط ناطور
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۲۸۷۴۹
عصر کنونی، عصری است که انسانها نمیتوانند برای مدت طولانی، روی واژهها مکث کنند. با شناخت روحیه مخاطب و آشنایی با حوصله او و شکل ارتباطات در دنیای امروز و دانستن این که ایستگاههای تفکر آنها، بیش از چند ثانیه به طول نخواهد انجامید. اخلاق کار کوتاه، راز تأثیرگذاری را در ایجاز و غافلگیری میداند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، «جواد محمدی» که جزو شاعران سپیدسرای کشور است، از ۱۶ سالگی به صورت حرفهای به هنر نمایشی تئاتر مشغول بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همانطور که از عنوان مجموعههای شعریِ محمدی پیداست، شاعر مخاطب را مستقیم به مرگاندیشی دعوت میکند و تلاش دارد علاوه بر مطرح ساختن درونمایهها و دغدغههای عاشقانه که مربوط به زیست شخصی اوست به مسائل اجتماعی که غالباً رنج انسان معاصر را به تصویر میکشد اشارههایی داشته باشد. ترکیب عناصر طبیعی و عناصر حاضر در زندگی شهری انسان معاصر، فضای خاصی به شعرهای این مجموعهها داده است. زبان در این اشعار پیچیدگی خاصی ندارد اما آنچنان که در ظاهر میبینید زیاد سهل و ساده نیست. شاعر اصرار زیادی به نوشتن شعر مطول ندارد و سعی بر این دارد که کوتاه صحبت کند. این کتابها شامل اشعار سپید است.
نگاه انتقادی به اشعار محمدیشعرهای این شاعر، در نهایت کوتاهی بیان شده است گویا شاعر در برخی موارد، عجله وسواسآلودی در هر چه کوتاهتر نوشتن شعرهایش داشته است همچنین شاید برخی اشعار، نیاز به صیقل بیشتر زبان و حذف برخی حشوها و اضافات داشته باشد؛ اگرچه شاعر بیش از آنچه مجاز به گفتن بوده، نگفته و این امر، بهخودی خود آموزنده و قابل تحسین است.
در پس خوانش اشعار محمدی، چنین احساس میشود که شاعر، انسانی است آگاه، سرد و گرم چشیده که با سرودههایش زیسته و آنها را لمس کرده است. وی حس و اندیشه خود را آنگونه که بوده، شعریت بخشیده است. اگر در اشعار وی، از عشق سخن به میان میآید، شرح دردمندی و سرخی صورتی است که جز روی ناخوش آن را ندیده و این امتیاز، یعنی لمس کامل شاعر در سرودههایش که به شدت مشهود است.
نکته دیگر در اشعار محمدی، کشف حقایقی است که تنها از منظر احساس و عاطفه شاعرانه، رؤیت، تأمل و بازگشایی میشود. شعرهای وی بیریا، دغدغهمند و خالص است و قصدی جز آنچه به رشته تحریر آمده است ندارد البته برای دلهایی که هنوز گوشی از احساس و مهرورزی برای شنیدن داشته باشند و تمام زندگیشان دغدغه دنیامداری و خور و خواب و خشم و شهوت نگشته است.
در این اشعار موجز، واژهها حداکثر سعی خود را کردهاند تا بجا و در مناسبترین و بهینهترین جایگاه ممکن بنشینند. فرجام سخن این که، شاید بتوان گفت که جواد محمدی از آن شاعرانی است که به چشم مرکب شاعرانهاش مسلح و مسلط به دیدن و شنیدن نگرههایی است که برای خیلیها قابل رؤیت نیست. دیدی که از آبشخور خیال و عاطفه سیراب میشود و همه کشفهای خود را مدیون عاطفه به تفکر خاص آغشته است.
در ادامه دو نمونه از اشعار این شاعر جوان را میخوانید:
اولین بغض برمیگردد
به قبل از دایناسورها
به دستی که نتوانست
کودکش را نجات دهد
از پرت شدن،
وقتی که دره
آرام، به شکاف سنگها برمیگشت
درد، در لانه هر پرندهای
پری درآورد برای پریدن
هر دانهای
رودخانه را بدرقه کرد
تا دهانه آبشار
تا چشم مادر و رنج
بر دوپای خود ایستاد!
بودن،
فلسفه پیچیدهای نیست
رنجیست کوچک
که زیر سنگی بزرگ
زندگی میکند.
کد خبر 509538منبع: ایمنا
کلیدواژه: كتاب و كتاب خواني کتاب کتاب بخوانیم شاعران شعر و ادبیات شعر معاصر شعر سپید شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۲۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
سیدعلی مهاجر شامگاه چهارشنبه در جلسه کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب گلستان با محوریت مراسم بزرگداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، گفت: اهتمام به آداب و رسوم اهل سنت در برنامهریزی برگزاری مراسم این شاعر ضروری است تا بستری برای سوء استفاده معاندین و دشمنان برای ایجاد تفرقه قرار نگیرد.
وی بابیان اینکه بهرهگیری از آموزههای دینی در همگرایی اقوام اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: از نقطه نظرات و دیدگاههای علما و روحانیون اهل سنت در برگزاری مراسم دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی استفاده شود.
مهاجر ادامه داد: پرهیز از سلیقهگرایی ضروری است با مدیریت و دوری از افراط و تفریط باید در راستای توسعه فرهنگ غنی اقوام ایرانی اسلامی گام برداشت.
مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آقتوقای» مراوهتپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولتمحمد آزادی» به خاک سپرده شد.
آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولتمحمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوهتپه به «داشلیبرون» گنبدکاووس و در روستای «آقتوقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور مییابند.
همچنین در دهه سوم اردیبهشت ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیتهای فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقهای و حتی برخی کشورهای همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار میشود.
منبع: ایرنا