کوتاهنوشتی درباره عبدالرحیم سعیدیراد و نگاهی به یک شعرش
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۶۲۹۸
جامعهشناسی، رشتهی درسی من، دانشی عجیب و پیچیده و بسیار کاربردی است، بهخصوص وقتی با ادبیات پیوند میخورد تبدیل به دانشی هیجانانگیز و پیچیده و بسیار بسیار کاربردی میشود.
به خلاف فلسفه و دانش ادبی که ایدئولوژی در هنر را چیزی ناخوشایند میدانند دانش جامعهشناسی ادبی قائل به این است هیچ شخصی وجود ندارد که بدون ایدئولوژی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عبدالرحیم سعیدی راد شاعری به معنای عمیق کلمه دارای زبان ساده و ساختارهای ساده در شعر است؛ او در زندگی اجتماعی انسانی ساده و باورمند و انسانگرا و برخاسته از زیستبوم جنوب ایران است و همین خصوصیات در زبان نوشتارش نیز بازتاب دارد؛ زبان ساده {از نوع دلپذیرش} که جنس کلماتش و نحوهی چیدمان کلامیاش سویهی اعتقادی و اخلاقگرا و عاطفی دارد. او نه شاعری زبانورز است (چنانکه جریان شعر دهه هفتاد بر آن تاکید دارد) نه شاعری تجربهورز در زبان (چنانچه مثلن هوشنگ چالنگی یا بهرام اردبیلی بودند)؛ او به طور ارادی و هوشمندانه زبان ساده را انتخاب میکند زیرا میداند هم مخاطب با آن راحتتر ارتباط میگیرد هم اینکه موضوعات مورد نظرش را در یک ظرف زبانی ساده، راحتتر و لطیفتر میتواند بیان کند. اگرچه وجه ایدئولوژیک (نگرههای سیاسی و دینی و فرهنگی او) در شعرش زیاد و آشکار به چشم میآید اما به طور جالبی شعر او به سمت شعارگرایی یا بیان روزنامهای نمیرود؛ حرکت واحدهای تصویری و همچنین حرکت واحدهای تشبیهی پیاپی در بیشتر مواقع شعر او را به سمت ادبی بودن و تاویلپذیر بودن {بیشتر شعرهایش تک_معنایی نیست بلکه مفهومپذیرند} میکشاند؛ و البته گاه در برخی شعرهایش، هم موضوع هم نحوهی بیان بسیار رو است که در چنین شعرهایی آشکارا برای او بیان نگاه و موضوع مهم بوده و بس.
نکتهی دیگر اینکه وقتی از جنگ یا شخصیتهای جنگی یا موضوعات و اشخاص مذهبی شعر مینویسد، به تعبیر فلسفهی ادبی و نقد ادبی در بیشتر مواقع شعرش "برساخته" است نه "ازساخته". در فلسفهی هنر و همچنین نقد ادبی، این برساخت از موضوعات است که مهم است نه ازساخت آنها (این یک کلانبحث مهم در فلسفهی هنر و در نقد ادبی مدرن است که مجال توضیح و تحلیل آن در این نوشته کوتاه نیست).
با وجود نگرههای اعتقادی سعیدی راد که به شعرهایش ورود پیدا میکنند شعر او به گرداب شعارنویسی کشیده نمیشود زیرا همانطور که توضیح داده شد در یک ظرف زبانی ساده، واحدهای تصویری و تشبیهی در حال تلاطم و حرکتند و همچنین موضوعات در شعرش بر_ساخته است یعنی در شکل کلی درون متن، سیالیت معنایی و وجه زیباییشناسیک وجود دارد. در میان نسل شاعرانی که از دهه هفتاد به طور جدی به شعر ورود کردند سعیدی راد در مقوله شعر آئینی یکی از شاعران خوب است که آهسته و پیوسته کار کرده و نه به سمت پوپولاریسم حرکت کرده نه وارد فضای مسلط شعر امروز یعنی زبانگرایی شده؛ بدون ادعای خاصی و بدون هیاهوگری، شعری باورمند با بیان و زبانی ساده نوشته و راه خودش را پیدا کرده.
نمونهای از شعرهای خوب او شعر زیر است که در آن شاعر با زبانی ساده و با تصویرسازی و بیان تشبیهی، از انسانی مانده در حسرت و اندوه حرف میزند، حسرت سالهای جوانی که در آن شور و شوق و آرمانگرایی بوده و حالا انسانِ مانده در لحظهی اکنون، در زندانی از روزمرهگی، با حسرت به آن گذشتهی پرشور و آرمانی نگاه میکند:
خسته از حوصلهی رنج جهان آمدهام
مثل پاییز پر از شور خزان آمدهام
من سبکبارتر از پارهی ماهاَم در آب
گرچه بر دوش تو چون بار گران آمدهام
شوق پرواز به دل داشتم اما امروز
عافیتپیشهاَم و از پیِ نان آمدهام
روزگاری همهی دار و ندارم "دل" بود
اینک امروز ببین دلنگران آمدهام
گِله از هیچکسی نیست اگر تب دارم
گله این است که با دلشدگان آمدهام
مرگ اگر لحظهی دیدار تو شد حرفی نیست
اصلاً امروز به دیدار همان آمدهام.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شاعر ، شعر ، نویسندهمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: شاعر شعر نویسنده زبانی ساده سعیدی راد آمده ام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
افرادی که روزانه کافئین بالایی دریافت میکنند، به مرور زمان بیشتر به اثرات آن عادت میکنند، به عبارتی مصرف کافئین بهجای فایده، بیشتر به بدنشان ضرر میرساند.
به گزارش خبرآنلاین، درک اینکه به کافئین معتاد هستید، احساس خوبی نیست، اما مانند هر اعتیاد دیگری لازم است این اعتیاد کمخطر نیز درمان شود. نکته مهم در طول دوره ترک این است که همواره اثرات منفی کافئین را به خود متذکر شوید.
۱) با کاهش مصرف شروع کنیدبرای این کار لازم است تعداد فنجانهای قهوهای که در طول روز مینوشید را مشخص کنید و سعی کنید هر روز یک فنجان از آن کم کنید. اوایل شاید سخت به نظر برسد، اما بدانید با استمرار در این عمل ساده میتوانید از آسیبهای ناشی از اعتیاد به کافئین پیشگیری کنید.
۲) یک جایزه برای خودتان در نظر بگیریدترک کافئین را به عنوان یک هدف مهم در نظر بگیرید و پاداشی برای آن مقرر کنید و در طی این دوره به این فکر کنید که با موفقیت در ترک این اعتیاد، یک جایزه در انتظار شماست. این کار به شما کمک میکند تا با حفظ روحیه و کسب انگیزه، به قول خود پایبند باشید.